سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زبان برنامه نویسی PHP چه میباشد

طراحی سایت در مشهد به‌تدریج با گذشت زمان به تعداد توسعه و گسترش دهندگان اولیه زبان PHP به منظور توسعه و گسترش بخش های دیگر این زبان اضافه شد و بدین ترتیب بود که گویش برنامه نویسی PHP به یک پروژه متن باز یا Open Source تبدیل شد. در سال 2000 Zeev Suraski به همپا همکارش Andi Gutmans قصد به تاسیس شرکتی با نام Zend گرفتند. در آن شرکت هسته اصلی زبان PHP دوباره تحت تیغ جراحی توسعه دهندگان قرار گرفت و بازنویسی شد. درین بازنویسی تغییرات زیادی بر روی PHP اعمال شد که هسته آن را Zend Engine نامیدند و به عنوان نسخه چهارم از این زبان ارائه کردند.

ساخت سایت در مشهد

PHP در سال 2004 به نسخه پنج بروزرسانی شد. در‌این بروزرسانی تغییر تحول و تحولات زیادی را در‌این زبان شاهد بودیم که مهمترین تغییرات آن می توان به پشتیبانی از کدنویسی شی گرا و ارتباط بهتر با پایگاه داده اشاره کنیم. به این ترتیب می اقتدار نسخه پنجم از گویش PHP را نتقطه اوج این لهجه در دنیای برنامه نویسی بدانیم، چرا که در این بروزرسانی امکان ها و امکانات زیادی به این لهجه برنامه نویسی بیشتر شد که کدنویسی با این لهجه را بیش تر از پیش برای برنامه نویس ها لذت بخش تر کرد.

 

می دانیم انتظار دارید پس از نسخه پنجم PHP نسخه ششم آن را به شما معرفی کنیم، ولی نکته جالب درمورد گویش PHP این می باشد که عوض این که نسخه ششم آن عرضه شود، در یک اقدام دیدنی بعد از نسخه 5.6 ، نسخه هفتم آن عرضه شد. زیرا تیم بسط لهجه PHP تصمیم داشتند در نسخه ششم، قابلیت و امکان پشتیبانی از Unicode را بدین لهجه بیش تر کنند تا قدرتمند باشد از کارکترهای تمامی زبان های دانا پشتیبانی کند. اما آنان نتوانستند این قابلیت را به خیر و خوبی پیاده سازی کنند و به همین عامل تصمیم گرفتند تا توسعه این نسخه از PHP متوقف شود.

 

سال 2015، با عرضه نسخه هفتم PHP، این گویش دوست داشتنی دوره جوانی خود را پشت راز گذاشت و به روزگار بلوغ و پختگی خودش وارد شد. به تعبیری این نسخه از PHP را می توانیم به عنوان یکی‌از اصلی ترین و بهترین بروزرسانی های یک لهجه برنامه نویسی به حساب آوریم. از جمله تغییرات مهم این نسخه می توان به افزایش عملکرد، کاهش استفاده از خیال تا حدود 50% و افزایش چشمگیر سرعت (حدودا دو برابر) اجرای آن اشاره کرد. PHP این ارتقاء سرعت و پیشرفت در عملکرد را وامدار استعمال از نسخه سوم Zend Engine است.

 

زبان برنامه نویسی PHP چه می‌باشد

 

 

در حال حاضر که با یکدیگر تاریخچه لهجه برنامه نویسی PHP را مرور کردیم و فهمیدیم این زبان چه‌طور ساخته شده است و تا به امروز دستخوش چه تغییراتی بوده می باشد، نوبت می رسد تا برگردیم به اولین سوال خود تا بدانیم PHP چه است و یک تمجید بی نقص و جامع از آن داشته باشیم.

 

PHP یک لهجه تفسیرشونده است که مبنا و بنیان آن طراحی و ایجاد صفحه های پویای وب بوده می باشد. به عبارتی دیگر، کسانی که وظیفه کدنویسی سایت را بر عهده دارند با به کار گیری از زبان PHP کارکشته خواهند بود وب اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که به صورت تعاملی می باشند. خواسته از تعاملی بودن وجود قابلیت هایی مانند سطوح دسترسی متفاوت برای کاربران، امکان ثبت‌نام در وب سایت، پنل کاربری ، ذخیره اطلاعات کاربران و بخش اعظمی از امکانات دیگر است که امروزه در تمامی سایت های امروزی مشاهده می‌کنیم.

 

از نقاط قوت این زبان می توان به وجود فریمورک های بسیار توانا و محبوبی هم چون لاراول و سیمفونی، دارا بودن بیش از 80% از سهم بازار وب ، متن باز و رایگان بودن ، جامعه وسیع و پشتیبانی خوب اشاره کرد. از طرفی PHP توانسته است خودش را به عنوان یکی دوست داستنی ترین گویش های برنامه نویسی در حوزه طراحی سایت نام گذاری کند.

 

ساختار کلی مبانی PHP چه می باشد

می دانیم شما هم مانند هر برنامه نویس دیگری شور و شوق زیادی برای شروع کدنویسی دارید اما درین بخش از نوشته‌ی‌علمی قصد ورود به فراگیری پیشرفته PHP را نداریم ، چون هنوز قصد داریم در باب PHP با شما سخن کنیم. اما خالی از لطف نیست اگر برنامه Hello World نوشته شده با PHP را ببینید تا یک رویت کرد کلی در امر آن در ذهنتان داشته باشید. کد زیر با استعمال از لهجه PHP که درون کدهای HTML قرار گرفته، درج شده است: