سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایجکس چیست؟ ajax چه ویژگی هایی دارد و چگونه عمل می کند؟

 

ایجکس چه میباشد؟ Ajax مخفف Asynchronous JavaScript And XML و یک اسکریپت Client Side میباشد که با مقر داده سرور فارغ از نیاز به بارگذاری بی نقص کاغذ رابطه برقرار می‌نماید. همان می‌اقتدار Ajax را روشی برای تبادل داده ها با سرور و به‌روزرسانی نصیب‌هایی از ورقه اینترنت سوای نیاز به بارگذاری دوباره کل کاغذ دانست.

 

ایجکس چه است؟ طراحی سایت در مشهد Callback: 

به‌ وسیله ایجکس قابلیت ارسال درخواست به سرور و یا این که اخذ از سرور به خواسته بازیابی یا این که ذخیره داده فارغ از ارسال کل کاغذ به سرور موجود است. عدم ارسال کل داده ها فرم به سرور، به کار گیری از پهنای باند را به دست کم می رساند و در سود عملیات سریع‌خیس انجام می شود. واضح میباشد که‌این عمل سبب ارتقاء سعی کانال در وبسایت‌ها و مناطقی با پهنای باند محدود خواهد شد. هم‌چنین با به‌کارگیری Callback‌ ها دیگر نیازی به پردازش تمام موادتشکیل دهنده فرم نخواهد بود و ارسال داده ها ضروری به جای کل داده ها، پردازش‌های سرور را نیز کاهش می دهد.

 

 

Making Asynchronous Calls (ساخت فراخوانی‌های غیرهم‍عصر):

استعمال از Ajax قابلیت برقراری تماس‌های غیر هم‌ دوره با سرور را مهیا می کند و در فیض مرورگر استفاده کننده سوای حوصله برای اخذ کل داده ها، قادر است عمل جدیدی را انجام دهد.

 

 

User friendly (استفاده کننده پسند): 

واضح میباشد عدم بارگذاری دوباره ورقه و در سود عدم پریدن کاغذ یا این که اکران ورقه سپید در هنگام refresh و ارتقاء محسوس سرعت اکران داده ها، احساس خوب تجربه کاربری (Ux) را ارتقا خواهد اعطا کرد.

 

 

 

Increased Speed (ارتقاء سرعت):

اصلی‌ ترین انگیزه ایجکس ارتقاء سرعت، سعی و قابلیت و امکان به کارگیری (Usability) سایت میباشد. از بارزترین مثال‌های کاربردی Ajax، می‌اقتدار به درجه‌دهی یوزرها به یک فیلم، برنامه، مال یا این که هر خدمت ارائه گردیده دیگر و ذخیره این داده ها در مقر داده وب سایت سوای نیاز به شکیبایی برای بار گذاری دوباره برگه اشاره نمود.

 

 

 

نحوه تلاش Ajax

Callback های Ajax با ساخت شی XMLHttpRequest در جاوا اسکریپت Client Side انجام میشود. شی XMLHttpRequest به طور بی واسطه قادر است برای فراخوانی شی‌های Server Side مانند کاغذ‌ها یا این که اینترنت خدمت‌ها آیتم استعمال قرار بگیرد.

 

واژه و کلمه غیرهم‌عصر (Asynchronous) در اسم Ajax به معنای انجام تعدادی روی داد به طور غیر وابسته از یکدیگر میباشد. در چهره تولید یک Callback از طرف client، نیازی به طاقت برای اخذ جواب وجود ندارد و استفاده کننده در طول پردازش درخواست قادر است به استعمال از سایت ادامه دهد. به عبارتی‌طور که بیان شد ایجکس تکنولوژی وجود ندارد ولی از تکنولوژی‌های مختلفی استعمال می‌نماید:

 

Html و Css جهت اکران محتوا

Document Object Model) Dom): برای اکران پویا و برقراری رابطه استفاده کننده با داده ها اکران داده گردیده

جاوااسکریپت و XMLHttpRequest به مراد به دست آوردن روشی برای تبادل داده ها غیر هم‌ دوره در میان مرورگر و سرور در سوی خودداری از بار گذاری‌های دوباره کل برگه

 

 

پیشرفت‌های Ajax

میدانیم که Ajax از ادغام جاوا اسکریپت و XML تشکیل میشود. جاوا اسکریپت یک لهجه برنامه‌نویسی Client Side و XML گویش علامت‌گذاری برای اکران محتوا میباشد. JavaScript Object Notation) JSON) نیز یک گویش آرم‌گذاری دیگر برای تعریف‌و‌تمجید داده است که به کار گیری از آن به یاور JavaScript بسیار معمولی‌خیس از XML میباشد. امروزه اینترنت خدمت‌های JSON در Ajax جایگزین XML گردیده‌اند.

 

یکی‌از دیگر از پیشرفت‌های Ajax به کارگیری از jQuery برای تایپ کردن بی آلایش‌خیس کدهای جاوا اسکریپت در سمت هدایت و انجام تغییرات در کاغذ و Callback های غیرهم‌دوره ایجکس میباشد.

 

ابزارهای در اختیار گرفتن بیشتر گردیده به‌وسیله مایکروسافت به Visual Studio، عمل برنامه‌نویسان اینترنت که از گویش ASP.net استعمال می‌نمایند را بسیار شل‌خیس نموده است.

 

پیشرفت‌های Ajax

 

 

در کجای برنامه می بایست از Ajax استفاده نمود؟

در هر جایی از برنامه که معیار داده ها پردازشی برای بازیابی یا این که ذخیره، نادر باشد بایستی از ایجکس بهره برد. تحت عنوان مثال‌ برای کاربرد Ajax می‌قدرت به موردها ذیل اشاره نمود:

 

بازنگری اعتبار فرم (Data Validation)

تغییر و تحول داده ها در drop down list ها مبتنی بر یک وروردی دیگر (مانند تعیین میهن و مالامال شدن نام شهرهای آن در drop down list) 

بازیابی یا این که ذخیره متغیرهای session در سرور بر طبق ذوق و سلیقه استفاده کننده مثل پهنا، طول یا این که شرایط یک شی (تهیه پهنا منجر تولید Callback در سرور برای تهیه و تنظیم مقدار نو پهنا میگردد. درین نحوه در refresh بعدی ورقه، سرور پهنا شی را بر پایه ی متغیر session تهیه و تنظیم خواهد کرد؛ در غیر این رخ پهنا شی به مقدار پیش فرض خویش بازخواهد گشت)

آماده شدن قابلیت و امکان مختص و گرانبها پرشدن اتومات text box ها بر مبنای کلام‌های محل ورود استفاده کننده (استفاده کننده قسمتی از حروف یک واژه و کلمه را تایپ میکند و لیستی از کلمه و واژه‌هایی که با آن کاراکترها استارت می گردند در تحت box اکران داده خواهند شد. برای این فعالیت یک Callback به سرور برای select مقادیری که با حروف وارداتی استارت می گردند، پیامبر می شود)