سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکما اسکریپت دقیقاً چیست؟ | چه تفاوتی با جاوا اسکریپت دارد؟ | به

 

راستش را بخواهید استدلال اینکه این نوشته‌علمی را می‌نویسم، این میباشد که تاکنون تعریف‌و‌تمجید طراحی سایت در مشهد  صحیح و دقیقی از اکما اسکریپت و ارتباط‌ای که با جاوا اسکریپت داراست ندیده‌ام. جملاتی که ممکن میباشد در برخی وب سایت‌ها در رابطه اکما اسکریپت بخوانید چیزهایی مشابه جمله‌ها پایین میباشد:

 

اکما اسکریپت، نوعی جاوا اسکریپت استاندارد شده‌است.

جاوا اسکریپت یک گویش نرم‌افزار‌نویسی میباشد که استانداردی به اسم اکما اسکریپت را اعمال میکند.

اکما اسکریپت خودش یک استاندارد میباشد.

جاوا اسکریپت زیرمجموع? اکما اسکریپت میباشد.

اکما اسکرپیت یک گویش اپلیکیشن‌نویسی میباشد.

اکما اسکریپت هست? جاوا اسکریپت میباشد.

خب، توصیه می کنم هر تعریفی را که در ذهنتان میباشد موقتیً بدور بریزید تا باهم تعریف‌و‌تمجید صحیح ECMAScript را حافظه بگیریم، ارتباط آن با جاوا اسکریپت را بگوییم و ببینیم که مرورگرهای اینترنت این میانه چه کاره‌اند؟

 

تمجید چندین اصطلاح بی آلایش

در‌این قسمت لیستی از تعاریف و اصلاحات مرتبط با اکما اسریپت و جاوا اسکریپت را میخوانید. شناخت با این اصطلاحات شما‌را از سردرگمی نجات می دهد. سفارش میکنم این قسمت را با تمرکز بخوانید تا با ارتباط بین اکما اسکریپت و جاوا اسکریپت بهتر آشنا گردید.

 

Ecma International (اکمای در میان‌المللی)

Ecma International، سازمانی میباشد که استاندارهای حوز? فناوری را تعریف و تمجید می‌نماید.

 

اذن دهید یک نمونه جذاب از استاندارهایی که به وسیله این سازمان تعریف‌و‌تمجید شده‌است خدمتتان پهنا کنم. بی زحمت همین شرایط کنونی نگاهی به صفحه کلید لپ تاپ یا این که تلفن همراه موبایلی که شرایط کنونی در دستتان میباشد بیاندازید؛ در کل کیبوردها، معمولاً اعداد در بخش بالا، حروف تحت آن ها، کلید مسافت یا این که Space در اواسط و پیکان‌های جهت دارااست در زیر حروف سمت راست قرار گرفته‌اند. براین اساسِ چیدمان دکمه‌های صفحه کلید، استاندارد QWERTY میگویند که بوسیله سازمان در بین‌المللی Ecma تعریف‌و‌تمجید شده‌است.

 

ECMA-262 یا این که ECMA SCRIPT؟ مساله این میباشد...

ECMA-262، استاندارد دیگری میباشد که به وسیله اکمای در بین‌المللی تعریف‌و‌تمجید شده‌است. این استاندارد مشتمل بر شناسه‌هایی برای یک گویش اسکریپت‌نویسی همگی منظوره میباشد.

 

نکته: تفاوت لهجه نرم افزار‌نویسی با گویش اسکریپت‌نویسی در‌این میباشد که، لهجه اسکریپت‌نویسی مغایر لهجه نرم افزار‌نویسی نیازی به کامپایل ندارد و به همین استدلال سرعت اجرای آن‌ کمتر میباشد.

 

ECMA-262، استانداری مانند QWERTY میباشد، منتها با این تفاوت که به مکان طرح و ویژگی ها یک کیبورد، گزینش‌کننده خصوصیات لهجه اسکریپت‌نویسی میباشد. با اعتنا به اینکه اکماهای دیگری مانند ECMA-260، ECMA-261 و... نیز وجود دارا‌هستند که برای استانداردهای دیگرند و ربطی به گویش اسکریپت‌نویسی ندارند، برای خودداری از سردرگمی مخاطبان، به مکان  ECMA-262 از اسم ECMASCRIPT استعمال می‌گردد. در جدول پایین این زمینه به وضوح قابل تشخیص میباشد.

 

 

 

پس خواهیم توانست سود بگیریم، اکما اسکریپت استانداری وجود ندارد که جاوا اسکریپت آن را تمجید یا این که اعمال کرد‌ه باشد، اکما اسکریپت هسته جاوا هم وجود ندارد، این استاندارد بوسیله سازمان فی مابین‌المللی اکما تعریف و تمجید شده‌است و گویش‌هایی مانند جاوا اسکریپت بر طبق مشخصه‌های آن کار می‌نمایند.

 

به عبارت دیگر، اکمااسکریپت مشتمل بر مقررات، راهبرد‌ها و جزئیاتی میباشد که یک گویش اسکریپ‌نویسی می بایست آنها را رعایت نماید تا سازگار با اکما اسکریپت شمرده خواهد شد.

 

و ولی یک نکت? دیگر، ECMA مخفف European Computer Manufacturer’s Association میباشد.

 

خب، درحال حاضر که با تمجید صحیح اکما اسکریپت آشنا شدید، بیایید نگاهی به JAVA SCRIPT داشته باشیم و ببینیم ربط ابن دو به هم چه چیزی است.