سفارش تبلیغ
صبا ویژن

7 حقه روانشناسی که طراحان باید بدانند

 

امروزه برای طراحان جنس، صرفا تخصص داشتن در امر پباده سازی تعاملی (Interaction Design) کفاف نمیدهد.

 

پباده سازی تعاملی، طراحی صفحه کردن تعامل بشر با محصول ها، سیستم‌ها و خدمت‌های دیجیتالی میباشد طراحی سایت در مشهد   و دربرگیرنده نمودار جریان مخاطب (User Flow)، وایرفرم‌ها (Wireframe) و پباده سازی بصری میباشد که بعضی اوقات گروه‌ی این‌ها را تحت عنوان پباده سازی رابط کاربری می شناسیم. برای ساخت‌و‌ساز تعامل بهتر، یک طراح بایستی فاکتورهای متعددی برای مثال کسب‌و‌فعالیت آیتم‌ حیث، همدردی با یوزرها آن، پرسونا، اطراف، تکنولوژی، امکان به کار گیری و دسترس‌پذیری را در لحاظ بگیرد. طراحان معتقدند که دستیابی به‌این دست اندرکاران به پرورش اقتصادی یاری می‌نماید. البته، عمل طراحان به همین جا ختم نمیشود.

 

چرا پباده سازی تعاملی؟

بگذارید با یک قصه استارت کنم. برای اینجانب فرصتی پیش آمد که بر روی یک پروژه که بر پایه ی سرمایه‌گذاری جمعی (گردآوری سرمایه یک پروژه به وسیله حامیان) بود، فعالیت‌کنم. سرمایه‌گذاری جمعی (Crowd Investing) چیزی مشابه به پلتفرم‌هایی مانند Kickstarter و 2nate میباشد.

 

انجام پباده سازی تعاملیِ پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری جمعی، برای یک طراح نسبتا حرفه ای، سهل وآسان میباشد. اینگونه پلتفرم‌ها میتواند دربرگیرنده یک شیت از  لیست پروژه‌ها با امکاناتی مانند کاوش، تر و تمیز‌سازی و غربال‌کردن، ورقه جزئیات پروژه با حداکثر اطلاعات دردسترس از آن پروژه و دکمه به اصطلاحCall to Action (CTA)  با تیتر «همین حال حاضر سپرده گذاری‌کن» باشد.

 

 

مثال Gif استعمال از CTA در سایت

آیا کلیه‌ی اینها برای پروژه سرمایه‌گذاری جمعی کافی می‌باشند؟

 

از بینش یک طراح تعاملی پاسخ آری خواهد بود.

 

البته آیا کسی تا به درحال حاضر این وب سایت را چشم و در آن سرمایه‌گذاری کرده‌ میباشد؟

 

مطلقا خیر، اینکه از کسی بخواهید در تارنما شما سرمایه‌گذاری نماید عمل پیچیده و مشقت به‌لحاظ میرسد زیرا اشخاص پاره ای یا این که حدودا هیچکس به سادگی به شما پول نمی‌دهد حتی با وجود دیده‌اندازی از برگشت سرمایه.

 

از طرفی سرمایه‌گذاری به تنهایی ریسک‌ها و خطر‌‌های متعددی با خویش دارااست و همینطور یک پلتفرم نو و شناخته نشده خط مش مشقت را در پیش‌ داراست.

 

به این ترتیب، مورد ها بیشتری وجود دارا هستند که بایستی رعایت شوند و این‌ها بالاتر از پباده سازی تعاملی می‌باشند که سبب ساز ساخت اعتماد، اعتبار و گسترش مارک میشوند.

 

 

تصویر مثال از پباده سازی تعاملی

سبک فرضی (Mental Model) و چگونگی ساخت و ساز علت در مخاطب نصیب‌هایی از صفحه آرایی میباشند که هر پباده سازی بایستی آنان‌را بداند.

 

7 اصل روانشناسی پباده سازی

1- مقبولیت اجتماعی در پباده سازی

عموم آنچه را که اکثریت می‌پسندند‌‌، دوست دارا‌هستند. Social Proof مقبولیت اجتماعی موضوعی میباشد که اخیرا بسیار رایج شده‌است.

 

بطور نمونه زمانی به مخاطب نشان دهیم که عموم فلان محصولی را دوست دارا‌هستند و احتمالا تو هم آن را دوست داری، به عبارتی مقبولیت اجتماعی یا این که Social Proof میباشد. مرتبه‌بندی‌ها، بازدیدها و معیار رضایت‌مندی، نمونه‌هایی از مقبولیت اجتماعی می باشند.

 

یوزرها محصولی را می خرند که جایگاه و بازدید خیر و خوبی در بین عموم داشته‌باشد و این منجر می گردد که اعتماد بیشتری به فرآورده بکنند و اعتبار بالاتری به آن ببخشند.

 

 

تصویر مقبولیت اجتماعی در پباده سازی

از‌آن‌جا‌که امروزه مرتبه‌بندی‌ها، بازدید‌ها و ترازو رضایت‌مندی در تمامی جا وجود دارااست، تنهاً به کارگیری از این شیوه کافی نخواهد بود.

 

درصورتی که تعداد سکو‌ها/ایده ها نادر باشد، ممکن میباشد برای یوزرها غیر قابل یقین به لحاظ رسد. برای داشتن سود مؤثر، با ساخت علت در یوزرها از آنها بخواهید به متاع شما لحاظ و درجه بدهند.

 

2- اعتبار

عموم مدام ذیل تاثیر اشخاص معروف قرار می گیرند. در شرایطی که آنان ببینند فرد مشهوری از رسانه یا این که محصولی دیدن کرده و برخورد داده‌ میباشد، به آن فرآورده و رسانه اعتماد بیشتری می‌نمایند. حیث متخصصان، انتقاد و محاسبه اشخاص پر اسم و رسم و مقاله‌ها منتشرشده در مطبوعات مثال‌هایی از ساخت و ساز اعتبار می باشند.

 

 

تصویر اعتبار بخشیدن به مال

این نوع بررسی ها نباید به دیده یوزرها مانند تبلیغات مبلغی باشند در ازای هرچه طبیعی‌خیس باشد، اعتماد بیشتری تولید می‌نماید.